Så fort Bob Dylan tilldelades priset startade diskussionen om en
poplåt (läs: tonsatt poesi) verkligen kan vara stor litteratur som ska belönas
med denna ära. Vi ska inte fördjupa oss i denna fråga just nu, men oavsett om
vi kallar Dylan för rockartist, visdiktare, poet eller författare kan vi aldrig
bortse från hans enorma påverkan på populärkulturen. Denna uppgift handlar om hur Dylan har påverkat Håkan Hellström.
I skolan använder vi ofta vad vi kallar för mönstertexter eller
elevexempel för att lära oss hur en viss typ av text ska skrivas. Innan vi ska
skriva egna debattinlägg eller insändare exempelvis läser och diskuterar vi
olika exempel på argumenterade texter som vi kan härma och lära oss av. Lite
slarvigt kan man säga att många musiker, poeter och författare gör på samma
sätt. Det finns ett samband mellan många olika texter, konstverk och sånger.
Man kan säga att texter genom historien går i dialog och pratar med varandra på
så sätt att kända textskapare inspirerar andra berättare. Det kallas med ett
fint begrepp för intertextualitet. Nationalencyklopedin beskriver intertextualitet som att ingen text står isolerad utan alla texter ingår i ett
nät av relationer till varandra. Många texter hör ihop och textskapare härmar
eller inspireras av varandra.
Lyssnar du på hiphop? För här kan vi hitta exempel på hur
skapandet bygger vidare på tidigare verk. Inom hiphop “lånar” dj:s och
musikproducenter ofta av varandra och samplar delar av äldre låtar.
Mycket modern hiphop bygger på gammal soul, disco och jazz. Remix är en
annan variant där man bearbetar och gör sin egen version av en redan inspelad låt.
Covers är ytterligare ett sätt där man kan förhålla sig mer
eller mindre likt originalet. Tänk till exempel på hur Miriam Bryant tolkat NiklasStrömstedt och Evert Taube i tvprogrammet Så mycket bättre.
När slutar då inspirationen i stöld och plagiat? Jo, det kan man fråga
sig. Det finns många kända rappare och producenter som har blivit stämda för
att ha samplat kända jazzlåtar exempelvis.
Ett annat sätt att låna och härma - men inte sno och stjäla rakt
av - är fanfiction. På forum på nätet kan man hitta påhittade
berättelser med fortsättningar på redan kända böcker som Harry Potter eller
tv-serier som Star Trek. Ytterligare ett sätt att referera till och gå i
dialog med tidigare konstverk är att göra en parafras på en redan känd
tavla eller text. Kanske har du fått i uppgift på en bildlektion att göra din
egen tolkning av en målning av Picasso eller Leonardo Da Vinci.
Men tillbaka till Bob, Håkan och intertextualiteten. Bob
Dylan är en av Håkan Hellströms stora idoler och detta innebär att Håkans
texter har flera samband med nobelpristagarens. Det visar sig bland annat i
titeln "Uppsnärjd i det blå" som är en direkt översättning av Bob
Dylans "Tangled up in Blue". Låten "Den fulaste flickan i
världen" är en titel som lånats från "The Ugliest Girl in the
world" av Dylan.
Just nu ska vi inte undersöka lån av titlar utan den inledande uppgiften handlar om att titta på en av de första riktigt kända musikvideorna, och den är signerad Bob Dylan. Håkan Hellström gör en direkt passning i sin video till “Kom igen Lena” från 2002 till Dylans video av låten “Subterranean Homesick Blues” från 1965. Dylans video har blivit ikonisk på det sätt som han använder så kallade cue cards, talkort, och det har Håkan härmat sedan härmat i sin video.
Så, kolla på de två musikvideorna.
Läs sedan om hur "Town called Malice" av The Jam, "American girl" av Tom Petty, "Come on Eileen" av Dexys Midnight Runners och "Visa till Veronica" av Cornelis Vreeswijk" är intertexter till Håkans låt. Läs här!
Svara sedan på frågorna nedan.
Läs sedan om hur "Town called Malice" av The Jam, "American girl" av Tom Petty, "Come on Eileen" av Dexys Midnight Runners och "Visa till Veronica" av Cornelis Vreeswijk" är intertexter till Håkans låt. Läs här!
Svara sedan på frågorna nedan.
Diskussionsfrågor
1. Blir musikvideon bättre med hjälp av talkort tycker du? Motivera.
2. Att Håkan härmar Dylans musikvideo - är det en hyllning eller en stöld? Resonera.
3. Är Håkan Hellström en texttjuv? Har han skrivit "Kom igen Lena" eller är det bara ett plagiat? Resonera.
4. Känner ni till några andra låtar/texter som inspirerats av andra texter?
5. Går det att skriva en helt ny poplåt eller är alla moderna texter bara intertexter av tidigare texter? Resonera.
Vill du fördjupa dig i begreppet intertextualitet? Klicka på länkarna och läs:
Lena Kjersén Edman om intertextualitet
Mikael Askander om intertextualitet i Håkan Hellströms sånger
Att knycka är att skapa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar