Idag är det den internationella mansdagen.
Lasse Kronér kommenterar detta på Twitter med “Räckte det inte med dom övriga 364?”. Kristofer Ahlström passar däremot på att diskutera manlig gruppdynamik i form av bland annat ståplatsromantik och antipluggkulturi en text i dagens DN. Ahlström konstaterar där att bildning traditionellt ses som omanligt och att han själv var en av alla killar som föll för trycket och hamnade i en mansroll där skolan ansågs som ocoolt och skolböckerna gömdes undan. “Att plugga var fånigt, att läsa var fånigt.”
Att många pojkar halkar efter i skolan, det vet vi sedan länge. En snabb sökning på Skolverkets hemsida ger rubriker som Flickor lyckas bättre än pojkar på nationella prov, Är pojkar sämre på att läsa än flickor? och Betygsgapet mellan pojkar och flickor förstoras. I debatten som förts under en längre tid pratar man om ideal som förskjutits, det diskuteras maskulinitet som handlar om allt annat än att göra läxor, skräck för dygnande nattgibbare, stökiga grabbar, skoltrötta killar och det berättas om pojkar som bara läst en bok i hela sitt (fotbolls-) liv.
Som lärare funderar jag på detta med antipluggkultur. Jag vill att alla elever ska våga vara pluggis. Att plugga har jag därför försökt göra till något spännande och häftigt och kanske till och med försökt fått det att känns lite farligt ibland. Jag har funderat på om man kan paketera undervisningen i en tuff och hårdkokt kostym. Kan man få uppmärksamhet med häftiga rubriker? Går det att sätta en skräckinjagande varningssymbol på undervisningspaketet? En dödskalle på en svart bakgrund med skrikig röd text framför - är det så vi fångar killarna? Fara - håll er borta!
Nej, det känns krystat.
Jag tror att vägen framåt och svaret på frågan hur vi ska möta denna utmaning är så enkel som god undervisning. God och välplanerad undervisning som möter en stor variation av både flickor och pojkar. Lösningen är inte några konstalade “flick- och pojkmetoder” eller zlatanifierade tidsbegränsade projekt. Alla elever ska mötas av höga förväntningar och relevanta krav samtidigt som de inte ska lämnas ensamma med kunskapsinhämtningen. Framgång ska inte bygga på hur duktig en elev är på att göra läxorna eller förbereda sig inför ett prov hemma med föräldrarna. Framgång för både pojkar och flickor i skolan ska bygga på god undervisningen i klassrummet. 365 dagar om året. Ps
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar